Stacking - ένα ιδιαίτερο αλλά γνήσιο adventure
- Castledoque
- Topic Author
- Offline
- Adventure Draic Kin
- Posts: 977
Stacking - Το παιχνίδι που περιμέναμε και τελικά ήδη υπήρχε!
Σε μια άγνωστη πολιτεία, που θυμίζει το Λονδίνο του Charles Dickens, σε κάποιο απροσδιόριστο παρελθόν, όπου ήταν ακόμα νόμιμη η παιδική εκμετάλευση και εργασία, ζούσε ο μικρός Charlie Blackmore με τους γονείς του και τα αδέλφια του σε ένα σπιτικό φτωχικό μα γεμάτο αγάπη. Ήταν πανέξυπνος και σκανταλιάρης, αλλά πολύ μικροκαμωμένος και γι'αυτό οι δικοί του πίστευαν ότι δεν μπορούσε να προφυλάξει τον εαυτό του και προσπαθούσαν να τον προστατεύουν. Όλα αυτά όμως άλλαξαν όταν ο πατέρας του εξαφανίστηκε και τα αδέλφια του απήχθησαν από τον αδίστακτο Βαρόνο και υποχρεώθηκαν σε καταναγκαστική εργασία για να ξεπληρώσουν τα χρέη της οικογένειας. Τότε ο μικρός πλην γενναίος Charlie αποφάσισε να σώσει τα αδέρφια του και έτσι ξεκίνησε η μεγάλη του περιπέτεια...
Αν το ξεκίνημα της ιστορίας σας θυμίζει τρυφερό μα και σκοτεινό παραμύθι τότε υψώστε την εντύπωση αυτή σε όποιον εκθέτη θέλετε, γιατί υπάρχει μια ακόμα λεπτομέρεια που δε σας έχω πει. Ο Charlie και η οικογένειά του, καθώς και όλοι οι χαρακτήρες του παιχνιδιού, δεν είναι άνθρωποι αλλά κούκλες Ματριόσκα (συχνά αποκαλούνται εσφαλμένα και μπάμπουσκες) και δε ζούνε στον δικό μας κόσμο αλλά σε κάποιο παράλληλο σύμπαν προσαρμοσμένο στις διαστάσεις τους, όπου τα φυτά στις γλάστρες είναι ελιές καρφωμένες σε οδοντογλυφύδες, τα φουγάρα των πλοίων είναι ακριβά πούρα και οι βαλίτσες είναι φτιαγμένες από σπιρτόκουτα. Ναι, βρισκόμαστε σε έναν μαγικό κόσμο φτιαγμένο από την όμαδα του Tim Schafer και σε αυτόν τον μαγικό κόσμο κάθε κούκλα έχει μια ικανότητα ή δύναμη, λιγότερο ή περισσότερο χρήσιμη, πάντοτε όμως διασκεδαστική. Κι ο μικρός Charlie είναι αυτός που έχει την πιο πολύτιμη ικανότητα απ'όλους, γιατί όντας η πιο μικρή Ματριόσκα μπορεί να μπει (να κάνει δηλαδή stack) σε οποιαδήποτε άλλη του αμέσως επόμενου μεγέθους και να χρησιμοποιήσει την ικανότητα της ή να μπει μαζί της σε άλλη ακόμα μεγαλύτερη κούκλα. Πρόκειται για έναν πολύ απλό αλλά πανέξυπνο και εθιστικό μηχανισμό παιχνιδιού που ουσιαστικά επανεφευρίσκει τον τρόπο παιξίματος ενός adventure. Διότι ναι, παρά την ιδιαιτερότητά του, το Stacking ειναι καθαρόαιμο adventure, και παρ'όλο που δεν υπάρχει κλασικό inventory, ο Charlie χρησιμοποιεί τις ικανότητες της κάθε Ματριόσκα σαν αντικείμενα του inventory για να ξεπεράσει τις αντιξοότητες που συναντά στο ταξίδι του και έχει τόσες ικανότητες διαθέσιμες όσες και οι διάφορες κούκλες που τον περιβάλλουν.
Τα full-3d γραφικά είναι απλώς μαγευτικά. Οι κούκλες παρ'όλο που δεν έχουν animatons στα πρόσωπα είναι απίστευτα ζωντανές και παραδόξως εκφραστικές χάρη στον πανέξυπνο σχεδιασμό και την εξαιρετική κινησιολογία τους.Τα περιβάλλοντα, όπως ίσως έχετε καταλάβει από τα παραπάνω, είναι πανέμορφα με έντονες τις καστανές γήινες αποχρώσεις και γενικότερα μια παραμυθένια αισθητική σέπιας στην απεικόνιση. Γενικότερα υπάρχει μια έντονη προσπάθεια το παιχνίδι να αναδίδει την ατμόσφαιρα παραμυθιού και την αισθητική παλιομοδίτικης βουβής ταινίας, αλλά σε έγχρωμη εκδοχή. Γι'αυτό (αλλά και για οικονομικούς λόγους φαντάζομαι) δεν υπάρχουν voice-overs, στα δε cut-scenes οι διάλογοι αποδίδονται με υπέρτιτλους σε σκοτεινό φόντο, όπως στις βουβές ταινίες. Η μουσική είναι απλή και όμορφη με προεξάρχουσες τις μελωδίες σε πιάνο, οι οποίες και πάλι θυμίζουν τις μουσικές συνοδείες βουβών ταινιών.
Η κάμερα του παιχνιδιού είναι τρίτου προσώπου με εξερεύνηση σε πλήρες 3d και ο χειρισμός γίνεται με πληκτρολόγιο και ποντίκι ή gamepad και είναι εξαιρετικά απλός (όχι δεν υπάρχει δυνατότητα για point and click). O Charlie κινείται με τα W,A,S,D και η κάμερα περιστρέφεται με το mouse. Stacking γίνεται με το αριστερό κλικ του mouse και unstacking με το δεξί. Με το Q μιλάτε με τους άλλους χαρακτήρες και με το Ε χρησιμοποιείτε την ειδική ικανότητα της κάθε Ματριόσκα. Save γίνεται αύτοματα κάθε φορά που βγαίνετε από το παιχνίδι.
Και έτσι φτάνουμε στους γρίφους, οι οποίοι είναι πραγματικά πανέξυπνοι και απίστευτα διασκεδαστικοί. Κάθε γρίφος μπορεί να λυθεί με πολλούς τρόπους και το παιχνίδι σου δίνει τη δυνατότητα να τον λύσεις με όλους τους δυνατούς τρόπους σε ένα μόνο playthrough. Ας πούμε για παράδειγμα ότι για κάποιο λόγο πρέπει να προκαλέσεις την προσωρινή αναστολή λειτουργίας μιας αρχαιολογικής έκθεσης. Υπάρχουν αρκετοί τρόποι να το καταφέρεις και το παιχνίδι σε ενημερώνει πόσοι είναι αυτοί. Όταν πετύχεις το στόχο σου για πρώτη φορά μπορείς να συνεχίσεις παρακάτω ή αν προτιμάς μπορείς να αναζητήσεις και τις επόμενες λύσεις, μέχρι να πετύχεις το οριστικό κλείσιμο της έκθεσης. Σε φανατικούς "αντβεντσουράδες" θα συνιστούσα να αναζητήσουν όλες τις πιθανές λύσεις, γιατί μερικές είναι υπερβολικά εύκολες, ενώ άλλες εξαιρετικά έξυπνες και ευρηματικές και θα είναι κρίμα να τις χάσουν, μια και το πιθανότερο είναι να σκεφτούν πρώτα τις πιο απλές.
Συνοψίζοντας για μένα το Stacking είναι ένα μαγευτικό ταξίδι σε έναν πανέμορφο κόσμο, ένα απόλυτα σύγχρονο adventure και ταυτόχρονα ένα πραγματικό κομψοτέχνημα, ένα μικρό έργο τέχνης, που προσωπικά τουλάχιστον με πείθει περισσότερο για το gaming ως μορφή τέχνης απ'ότι πιο βαρύγδουπες (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι ενδιαφέρουσες) προσπάθειες όπως το Dear Esther.
Το Stalking (και ένα DLC του) είναι διαθέσιμο μόνο σε ψηφιακή μορφή από το STEAM (κάνει 13,5 ΕΥΡΩ μαζί με το DLC) και μου πήρε 23 ώρες να το τελειώσω (βέβαια το έπαιζα αργά για να το ευχαριστηθώ).
Γενικά δε βάζω βαθμολογίες, εκτός από 0 και 10. Στη συγκεκριμένη περίπτωση λοιπόν βάζω:
10/10
Κανένας adventurer δεν πρέπει να το χάσει!
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- giovanna
- Offline
- Adventure's Advocate
- Posts: 3599
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Castledoque
- Topic Author
- Offline
- Adventure Draic Kin
- Posts: 977
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Dream Specialist
- Offline
- Admin
- Posts: 1785
Castledoque wrote: Κανένας adventurer δεν πρέπει να το χάσει!
Why steam exclusively, why? :rolleyes
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Castledoque
- Topic Author
- Offline
- Adventure Draic Kin
- Posts: 977
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- WickedMan
- Offline
- Tentacled Overlord
- Posts: 1098
Πάρε χαφάκι, χαφάκι Ισπανό / Γάλλο πάρε για κόφτη / φουνταριστό Αργεντινό / γκολκίπερ πάντα Γερμανόοοοο / και καπετάν τον Τότι...
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Castledoque
- Topic Author
- Offline
- Adventure Draic Kin
- Posts: 977
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- crocark
- Offline
- Adventure's Advocate
- Posts: 2929
Όπως αντιλαμβάνομαι εγώ τα πράγματα:
Τα χαριτωμένα παιχνίδια τα ψιλοσιχάθηκα. Με το ζόρι ντε και καλά χαριτωμενιές. Βρε άντε από 'κει ... Τα ιδιόρρυθμα (σκέτο ιδιόρρυθμα, όχι ιδιόρρυθμα χαριτωμένα ... το χαριτωμένα μου τη δίνει ...) παιχνίδια είναι πάντα ευπρόσδεκτα. Κυρίως με την έννοια του πρωτότυπου. Αρκεί να μην είναι πρωτότυπα στον τεχνικό τομέα, σε συστήματα προστασίας, σε bugs κλπ. Έχω την εντύπωση ότι στο πρώτο μπορεί να διαφωνώ με τους περισσότερους, αλλά, αντίθετα, νομίζω ότι οι παίκτες ανταμείβουν αδιαλείπτως όσες προσπάθειες έχουν αέρα πρωτοτυπίας. Το εννοώ φυσικά και με την έννοια της αγοράς των παιχνιδιών. Δε νομίζω ότι μόνο εγώ αγοράζω πρωτότυπα παιχνίδια δηλαδή.
Εμένα λοιπόν, αυτό το "τριπάκι" με το steam μου φαίνεται τελείως ηλίθιο. Ξέρω ότι μπορεί κάποιοι να με λέτε ηλίθιο τώρα, αλλά λέω τη γνώμη μου. Επίσης ηλίθιο θεωρώ τον περιορισμό της διανομής ενός παιχνιδιού μόνο με "νέους τρόπους". Τέλος, ηλίθιο θεωρώ και το να φτιάχνεις adventures για κονσόλες ή καλύτερα, αποκλειστικά για κονσόλες ή έστω πρωταρχικά για κονσόλες.
Εντάξει λοιπόν. Έφτιαξε το Grim. Μπράβο του. Θα συνεχίσω να το θεωρώ την απαρχή της καταστροφής της αγαπημένης μου εταιρείας, αλλά μπράβο του. Δε με απασχολεί τι είναι το Psychonauts, τουλάχιστον προς το παρόν. Ναι είναι το καλύτερο παιχνίδι της δεκαετίας ίσως, δεν ξέρω, αλλά προς το παρόν δε σχεδιάζω να το παίξω κι εν πάσει περιπτώσει μιλάμε για adventures τώρα. Φτιάχνεις φίλε μου ένα παιχνίδι, που, όπως μας είπε ο Doque (προσωπικά εμένα με έπεισε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο) είναι adventure. Άμα το ξεκινάς για κονσόλες κι άμα το δίνεις με το steam, κατά την ταπεινή μου άποψη, κάτι δεν κάνεις σωστά. ΜΑΛΛΟΝ απευθύνεσαι σε λάθος κοινό. Ή έστω το περιορίζεις εξαιρετικά το κοινό σου και μάλιστα ρισκάρεις με το κοινό στο οποίο έχεις περιοριστεί (αυτό το ειδικό κοινό) να μείνεις με αρνητικές κριτικές στην καλύτερη περίπτωση, στην αφάνεια στη χειρότερη. Και μετά θα θες kickstarter για να κάνεις αυτά που θέλει το ΚΑΝΟΝΙΚΟ σου κοινό.
Κι εντάξει. Ας πούμε ότι ο άνθρωπος είναι πολύ μπροστά. Όχι μόνο από εμένα το στενόμυαλο, αλλά κι από το ΚΑΝΟΝΙΚΟ του κοινό. Σαν επιχειρηματίας όμως, ίσως πρέπει να κοιτάει περισσότερο το τι του ζητάει ο κόσμος κι όχι μόνο το τι θα ήθελε να φτιάξει αυτός ή το που θα ήθελε αυτός να κατευθύνει τον κόσμο. Ταπεινή μου άποψη και συγγνώμη για τα κεφαλαία. Ήθελα να τονίσω κι άλλα, αλλά δεν έχουμε ούτε bold letters, ούτε χρώματα προς το παρόν
ΑΠΟ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΜΕΤΑΣΤΗΘΙ
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Constantine_R
- Offline
- Voodoo Priest
- Posts: 1373
Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε ότι σαν επιχειρηματίας ο Tim Schafer δεν είναι και αυτό που λέμε "τσακάλι" αλλά τουλάχιστον ξέρει να φτιάχνει παιχνίδια...
Πάντως -με αυτά που διάβασα- καλό θα ήταν άλλες low-budget εταιρίες να παραδειγματιστούν στο πως μπορείς να προσαρμόσεις το παιχνίδι σου στα οικονομικά σου δεδομένα χωρίς να φαίνεται "φθηνό". Βέβαια και αυτό θέλει το ταλέντο του
“You know, the very powerful and the very stupid have one thing in common. They don’t alter their views to fit the facts. They alter the facts to fit their views.”
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- mkllds
- Offline
- Futuristic Fedora
- Posts: 674
Σε καμία περίπτωση δεν περιορίζει το κοινό του. Αν δεις πόσους συνδρομητές έχει το steam τότε θα καταλάβεις. Άσε που οι περισσότεροι το θεωρούν πολύ εύκολο να κατεβάσουν άμεσα το παιχνίδι από το steam παρά να πάνε στο μαγαζί να το αγοράσουν ή να το παραγγείλουν και να περιμένουν να τους έρθει. Μάλλον περισσότερο κόσμο θα βρει για να το πουλήσει. Δεν νομίζω να περίμενες να έχει το ίδιο κοινό που είχε πριν 20 χρόνια!crocark wrote: Ή έστω το περιορίζεις εξαιρετικά το κοινό σου και μάλιστα ρισκάρεις με το κοινό στο οποίο έχεις περιοριστεί (αυτό το ειδικό κοινό) να μείνεις με αρνητικές κριτικές στην καλύτερη περίπτωση, στην αφάνεια στη χειρότερη. Και μετά θα θες kickstarter για να κάνεις αυτά που θέλει το ΚΑΝΟΝΙΚΟ σου κοινό.
-"Πάνω στην άμμο την καυτή, γράφαμε τ' όνομα μας".
-Θεοδωράκης.
-Σεφέρης.
-Και τραγουδάει ο Σεφέρης.
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Castledoque
- Topic Author
- Offline
- Adventure Draic Kin
- Posts: 977
@crocark
Όσον αφορά τις κονσόλες δε νομίζω ότι ήταν επιλογή του Schafer, αλλά των publishers (ναι, αυτών των κακών ανθρώπων).
Σχετικά με το STEAM, προσωπικά το χρησιμοποιώ για παιχνίδια που είναι δυσεύρετα ή κυκλοφορούν αποκλειστικά στο STEAM ή είναι σε μεγάλη έκπτωση, αλλιώς προτιμώ retail. Οπότε δε θα έλεγα ότι είμαι φανατικός οπαδός αλλά ούτε και πολέμιος. Πάντως ανεξαρτήτως της γνώμης καθενός για αυτήν την πλατφόρμα, είναι ανάσα οξυγόνου για τους indie developers γιατί, όντας η πιο δημοφιλής μέθοδος ψηφιακής διάθεσης PC Games, τους επιτρέπει να αποδεσμευτούν από αυτούς τους κακούς ανθρώπους που είπαμε προηγουμένως (τους developers) και να διαθέσουν τα παιχνίδια τους σε μεγάλο αγοραστικό κοινό με μικρό κόστος (γιατί κακά τα ψέματα οι retail εκδόσεις το ανεβάζουν). Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι οι retail εκδόσεις είναι εύκολα προσβάσιμες σε συγκεκριμένες μόνο περιοχές, ενώ το STEAM είναι διαθέσιμο διεθνώς, γίνονται φανερά τα πλεονεκτήματά του. Δεν ξέρω αν το έχεις μάθει, αλλά η Daedalic παρακαλάει να πάρουν τα παιχνίδια της στο STEAM γιατί οι αποκλειστικά retail εκδόσεις γίνονται όλο και πιο ασύμφορες και κινδυνεύει να κλείσει! (Αμαν κι αυτή η Valve, γιατί δεν τα θέλει; Τόσες μούφες έχει, τα παιχνίδια της Daedalic την πείραξαν Οπότε το ερώτημα διαμορφώνεται ως εξής: STEAM ή λουκέτο;
Τώρα γιατί το Stacking κυκλοφόρησε μόνο σε digital έκδοση, αυτό μάλλον έχει να κάνει με το κόστος του παιχνιδιού (προφανώς είναι low-budget), αφού κι η έκδοση για κονσόλες είναι downloadable μόνο.
@Constantine_R
Νά 'σαι καλά φίλε. Είναι παιχνιδάρα. Πιστεύω δε θα το μετανιώσεις.
@mkllds
Συμφωνώ απόλυτα.
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- crocark
- Offline
- Adventure's Advocate
- Posts: 2929
Το θέμα είναι αν περίμενε αυτός να το έχει ή οι εκδότες του ή κάποιος άλλος κι όχι τι περίμενα εγώ. Απαντάω στο ερώτημα αν πουλάει. Αν απευθυνόταν σ' εκείνο το κοινό, ξέρω μάνι - μάνι 4-5 ανθρώπους που θα το τιμούσαν. Υποθέτω δε ότι δε θα ήταν μόνο αυτοί οι 4-5, αλλά από εδώ μέσα μόνο καμιά 20αριά ακόμη τουλάχιστον.mkllds wrote: Δεν νομίζω να περίμενες να έχει το ίδιο κοινό που είχε πριν 20 χρόνια!
Κοίτα ... το τελευταίο πράγμα που θα μπορούσε να με αφορά σ' αυτόν τον κόσμο είναι να παρακολουθώ τα νέα της daedalicCastledoque wrote: Δεν ξέρω αν το έχεις μάθει, αλλά η Daedalic ...
Θες να το σχολιάσω τώρα αυτό; Μη με βάζεις σε πειρασμό, να χαρείς μέρες που είναι ...Castledoque wrote: ... και κινδυνεύει να κλείσει!
Αυτό ξαναπές το! Τόσες μούφες ... Βασικά δεν ξέρω για τη Valve, μη λέμε κι ό,τι να 'ναι.Castledoque wrote: Αμαν κι αυτή η Valve, γιατί δεν τα θέλει; Τόσες μούφες έχει, τα παιχνίδια της Daedalic την πείραξαν;
Για το τι είναι διαθέσιμο διεθνώς ή όχι έχω αμφιβολίες που έχω ξαναεκφράσει.
ΑΠΟ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΜΕΤΑΣΤΗΘΙ
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- WickedMan
- Offline
- Tentacled Overlord
- Posts: 1098
έχει ένα δίκιο ο mkllds. Το steam είναι πιο δημοφιλές απ ότι νομίζεις, μέχρι και γω έχω για να καταλάβεις (έτυχε, βέβαια και δεν μπαίνω σχεδόν ποτέ αλλά δεν έχει σημασία).
Πάρε χαφάκι, χαφάκι Ισπανό / Γάλλο πάρε για κόφτη / φουνταριστό Αργεντινό / γκολκίπερ πάντα Γερμανόοοοο / και καπετάν τον Τότι...
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Dream Specialist
- Offline
- Admin
- Posts: 1785
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- crocark
- Offline
- Adventure's Advocate
- Posts: 2929
Σε καμία περίπτωση δεν υποτιμώ τη δυναμική του steam. Δεν το ξέρω, δεν πρόκειται να το μάθω, συνεπώς δεν μπορώ να εκφράσω γνώμη για το πόσο δημοφιλές είναι.
Αν τυχόν αναφέρεσαι στο παραπάνω σχόλιο, είναι γενικό (για όλων των ειδών τις ψηφιακές διανομές) κι εννοώ ότι πολύ απλά δεν έχει όλος ο κόσμος Internet. Ένα περίεργο πράγμα. Επειδή σ' αυτήν τη χώρα έχουμε internet εδώ και πέντε χρόνια, τείνουμε να συμπεριφερόμαστε λες και είχαμε internet ανέκαθεν.
ΑΠΟ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΜΕΤΑΣΤΗΘΙ
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.