Σκέψεις για επιχειρείν στα Adventure Games
- Stefan_holdyourlight
- Topic Author
- Offline
- Moderator
Ας ξεκινήσω από την αρχή: Σκέφτομαι εδώ και χρόνια την προοπτική του να φτιάξω μία μικρή εταιρεία παραγωγής adventure games (για mobile & pc) αλλά φυσικά υπάρχουν δύο τεράστια εμπόδια στον δρόμο μου: Η έλλειψη κεφαλαίου και η έλλειψη τεχνικών γνώσεων από πλευράς μου. Δεν τα λες και μικρά εμπόδια...
Σχετικά με το πρώτο εμπόδιο, υπάρχει η (μάλλον μικρή) πιθανότητα χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ (προγράμματα που θα τρέξουν προς τα τέλη του 2016 και λογικά θα αρχίσουν να πληρώνουν κάπου στο Q3 2017, αλλά με προοπτικές προκαταβολών. Με πρόχειρους υπολογισμούς βέβαια, τα λεφτά που δίνουν πιθανότατα δεν αρκούν για να τα βγάλει πέρα η επιχείρηση για πάνω από 1-1,5 χρόνια max. Κάτι που συνδέεται άμεσα και με το 2ο εμπόδιό μου αφού η έλλειψη τεχνικών γνώσεων εκ μέρους μου προαπαιτεί την ύπαρξη συνεργατών / υπαλλήλων τουλάχιστον 2 σε αριθμό (programmer & designer).
Άρα όπως το έχω στο μυαλό μου, μόνο για να συντηρηθούν 3 άνθρωποι στην διάρκεια ενός έτους χρειάζονται τουλάχιστον 36.000 ευρώ και αν σε αυτά προσθέσεις λειτουργικά έξοδα και αγορές εξοπλισμού, φθάνεις πολύ εύκολα τα 60 χιλιάρικα (που είναι και το ποσό που έδινε το πρόγραμμα "Νεοφυής Επιχειρηματικότητα" του ΕΣΠΑ). Μετά τον πρώτο χρόνο, γιοκ. (Σημείωση: Το πλαίσιο χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ το γνωρίζω πολύ καλά λόγω της δουλειάς μου).
Επομένως, όπως το σκέφτομαι για να τα βγάλει πέρα μία τέτοια επιχείρηση, θα πρέπει απαραιτήτως να κυκλοφορήσει ένα "εύκολο & γρήγορο" παιχνίδι (από πλευράς παραγωγής) εντός 8-10 μηνών ώστε να έχει έστω και κάποια πενιχρά έσοδα αλλά κυρίως μία μικρή αναγνώριση που ίσως την βοηθήσει σε μία μελλοντική προοπτική χρηματοδότησης (crowdfunding, δεύτερο ΕΣΠΑ, τράπεζες, κλπ). Φυσικά ο απώτερος σκοπός της επιχείρησης θα είναι να αυτοσυντηρείται με δικά της έσοδα που θα έρθουν από τις "σοβαρές" και επαγγελματικές κυκλοφορίες που θα ακολουθήσουν, με χρονικό διάστημα παραγωγής 1-1,5 χρόνο η κάθε μία (ή και περισσότερο, αν θα μπορεί να το αντέξει οικονομικά η εταιρεία).
Στην παρούσα φάση όμως δεν θα ήθελα να επεκταθώ περισσότερο στα παραπάνω δύο προσωπικά εμπόδια αφού αυτό που με απασχολεί περισσότερο είναι η βιωσιμότητα μίας τέτοιας επιχείρησης εφόσον ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια. Και εδώ είναι που θα ήθελα την γνώμη σας. Απορώ, αφού τα games απευθύνονται στην παγκόσμια αγορά και η διάθεσή τους είναι πλέον αποκλειστικά ηλεκτρονική, γιατί δεν έχουν ευδοκιμήσει στην Ελλάδα αρκετές gaming εταιρείες; Η μοναδική μάλλον πετυχημένη των τελευταίων ετών που μου έρχεται στο μυαλό, είναι η kickback studios αλλά δεν έχω ιδέα κατά πόσο η εταιρεία είναι ενεργή, αν αυτοσυντηρείται και τι προοπτικές έχει. Μιλάω πάντα για εταιρείες που εξειδικεύονται στα adventure γι' αυτό δεν αναφέρω την Aventurine (Darkfall Online).
Δεν μπορεί να είναι η έλλειψη ταλέντων. Δεν μπορεί να είναι η έλλειψη χρηματοδότησης αφού πολλές διεθνής indie κυκλοφορίες έχουν αρκετά μικρό budget (φαντάζομαι..) κι όμως, πιάνουν. Μήπως τελικά είναι η έλλειψη σαφούς στόχου και οράματος; Πόσο δύσκολο είναι να αναπτυχθεί μία ελληνική Simogo; Μία ελληνική Wadjet Eye;
Θα ήθελα στο παρόν να συνεισφέρετε όσοι έχετε προσωπικές εμπειρίες, απόψεις καθώς και γνώσεις σχετικά με ελληνικές εταιρείες που προσπάθησαν να επιχειρήσουν στον συγκεκριμένο τομέα (fail & success stories).
Για όποιους από εσάς έχετε ασχοληθεί επαγγελματικά με την παραγωγή adventure games ή ξέρετε κάποιον που το έχει κάνει, πόσο πιθανό πιστεύετε ότι είναι να ευδοκιμήσει μία τέτοια εταιρεία στην Ελλάδα με χαμηλό budget αλλά πολύ μεράκι; Ποια είναι τα προβλήματα που έχουν αντιμετωπίσει άλλοι συμπατριώτες μας στον χώρο (εκτός φυσικά των πασιφανών που αντιμετωπίζει κάθε επιχείρηση στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα).
Το κλείνω προς το παρόν εδώ και συνεχίζουμε στα σχόλια..
Όλα τα reviews μου εδώ: rubberchickenreviews.tumblr.com/
Το Adventure μου, το παιδί μου: somepeaceofmindgame.blogspot.gr/
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- pornostars
- Offline
- Banned
- Posts: 322
Στο Ελλαδιστάν δεν υπάρχει κουλτούρα του επιχειρείν, δεδομένου της αριστερής κυρίαρχης σκέψης. Έχει δηλαδή δημιουργηθεί ένα κοινωνικό φαντασιακό που ναι μεν αγοράζει ψηφιακώ τω τρόπω παιχνίδια "από το εξωτερικό" αλλά πίστεψέ με, δεν θα έβαζε καν στο χέρι στην τσέπη εάν του ζητούνταν βοήθεια για την στήριξη ενός γηγενή που θέλει να δημιουργήσει ένα παιχνίδι. Το αίσθημα ενοχής και ο φόβος του αποσυνάγωγου που τολμά, πληρώνονται πολύ ακριβά και ουδείς ρισκάρει- πλην ελαχίστων εξαιρέσεων· κι αυτές είναι μέτριες.
Επίσης δεν υπάρχει κουλτούρα διαχείρισης της ήδη υπάρχουσας ποικιλίας- ανθρώπων που ασχολούνται με το gaming και οι λοιποί παρατρεχάμενοι. Τουτέστιν, τα video games είναι αγγλοσαξονικά δημιουργήματα επειδή ούτως ή άλλως υπάρχει παράδοση, μεράκι και χρήμα στον σύγχρονο κόσμο. Ήτοι στην βορειοκεντρική Ευρώπη και στις ΗΠΑ.
Επομένως, για να ευοδωθεί κάτι θέλει πολλή υπομονή και τα αποτελέσματα είναι αμφίρροπα.
Καλή επιτυχία, ωστόσο.
Nothing keeps its promise
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Stefan_holdyourlight
- Topic Author
- Offline
- Moderator
pornostars wrote: Στο Ελλαδιστάν δεν υπάρχει κουλτούρα του επιχειρείν, δεδομένου της αριστερής κυρίαρχης σκέψης. Έχει δηλαδή δημιουργηθεί ένα κοινωνικό φαντασιακό που ναι μεν αγοράζει ψηφιακώ τω τρόπω παιχνίδια "από το εξωτερικό" αλλά πίστεψέ με, δεν θα έβαζε καν στο χέρι στην τσέπη εάν του ζητούνταν βοήθεια για την στήριξη ενός γηγενή που θέλει να δημιουργήσει ένα παιχνίδι.
.
Καλησπέρα, καταρχήν δεν θέλω να σχολιάσω την πρώτη σου πρόταση ως προς την "αριστερή κυρίαρχη σκέψη" γιατί σε καμία περίπτωση δεν θέλω να μετατρέψουμε την συζήτηση σε... πολιτική. Σχετικά με την ύπαρξη η μη κουλτούρας του επιχειρήν στην Ελλάδα, έχω να σχολιάσω ότι λόγω της φύσης της δουλειάς μου συναναστρέφομαι εδώ και χρόνια με δυνητικούς επιχειρηματίες και δυστυχώς αυτό που έχω συμπεράνει είναι το (κοινό μυστικό) ότι η μεγάλη πλειοψηφία αυτών ονειρεύονται καφετέριες, ταβέρνες, φούρνους και εμπορικά καταστήματα.
Όσον αφορά την δεύτερη πρόταση στο σχόλιό σου, έχω να απαντήσω ότι προφανώς και δεν απευθύνομαι (αποκλειστικά) στην ελληνική αγορά, δεν θα είχε καμία επιχειρηματική ουσία αυτό άλλωστε. Ο κύριος σκοπός που άνοιξα το θέμα είναι για να μοιραστούν οι υπόλοιποι μαζί μου τις τυχόν εμπειρίες τους σχετικά με ανάλογες ελληνικές προσπάθειες και in the long term, γιατί όχι και για την εύρεση συνεργατών.
Όλα τα reviews μου εδώ: rubberchickenreviews.tumblr.com/
Το Adventure μου, το παιδί μου: somepeaceofmindgame.blogspot.gr/
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Ήρωας
- Offline
- Elite Member
- Posts: 23
Το πρόβλημα είναι η Ελληνική νοοτροπία και πραγματικότητα που ζούμε. Τι είδους gaming developing να κάνει κάποιος στην Ελλαδίτσα των 10 εκατομυρίων όπου οι μισοί είναι συνταξιούχοι, και οι άλλοι μισοί έχουν ως στόχο να βολευτούν κάπου με βύσμα και να έχουν εισόδημα χωρίς να εργάζονται? Και πόσο μάλλον για το adventure gaming developing όπου οι περισσότεροι Έλληνες adventurers είναι μειωνότητα στην gaming πίτα.
Ο κουτοπόνηρος και μαγκούφης στην πλειονότητα Έλληνας δεν είναι για αυτά, και ούτε πρόκειτε να πάρει ποτέ στα σοβαρά κάτι τέτειο και να το δει ως επάγγελμα. Έχει βάλει στην άκρη την κουλτούρα και το μόνο που τον νιάζει είναι πως θα γεμίσει την μπάκα του και αν έβαλαν σε έκπτωση το μοσχαράκι στην λαική Οπότε γιατί ένας Έλληνας developer που έχει και ιδέες και μεράκι να ασχοληθεί με αυτό στην ψωροκώσταινα και να μην δοκιμάσει να κάνει κάτι ανάλογο στο εξωτερικό? Όπου και υποδομές υπάρχουν και θα τον πάρουν πιο πολυ στα σοβαρά.
Σε καμία περίπτωση δεν έχω πρόθεση να σε αποθαρύνω εννοείτε και πραγματικά σου εύχομαι ότι καλύτερο στο χώρο αν αποφασίσεις να ασχοληθείς.
Η μόνη λέξη που μπορεί να με χαρακτηρίσει: ΑΧΡΗΣΤΟΣ
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- crocark
- Offline
- Adventure's Advocate
- Posts: 2929
Η πρόταση που μέχρι τώρα με ενοχλεί περισσότερο απ' όλες όσες έχουν προηγηθεί:
Όντας και θεματοθέτης έχεις έναν παραπάνω λόγο να θες ή να μη θες πράγματα στο νήμα σου, αλλά αντιλαμβάνεσαι - είμαι σίγουρος - ότι το θέμα που θέτεις είναι πρωτίστως πολιτικό. Όχι με την έννοια του "φταίνε οι πολιτικοί για όλα κλπ." Αλλά την έννοια της δράσης και της σκέψης των πολιτών της χώρας. Και οι πολίτες της χώρας είναι αυτά που σου περιέγραψαν :καταρχήν δεν θέλω να σχολιάσω την πρώτη σου πρόταση ως προς την "αριστερή κυρίαρχη σκέψη" γιατί σε καμία περίπτωση δεν θέλω να μετατρέψουμε την συζήτηση σε... πολιτική.
1
2συνταξιούχοι
3να βολευτούν κάπου με βύσμα
4να έχουν εισόδημα
5χωρίς να εργάζονται
6κουτοπόνηρος
7μαγκούφης
Θα προτιμήσω τη λέξη πολιτισμός προσωπικά, όχι τυχαία.Έχει βάλει στην άκρη την κουλτούρα
8
9...μπάκα...
Με μια εύστοχη λέξη ...γιδότοπο
10
Αν βεβαίως ο γηγενής ήταν γκαρσόνι, θα το έβαζε λίγο, έτσι για να ικανοποιήσει το κόμπλεξ ανωτερότητάς του, εκεί που τον παίρνει ...δεν θα έβαζε καν το χέρι στην τσέπη εάν του ζητούνταν βοήθεια για την στήριξη ενός γηγενή
11
12αίσθημα ενοχής... που τολμά
ουδείς ρισκάρει
άλλωστε λες κι εσύ:
13
14καφετέριες
ταβέρνες
Να προσθέσω κάτι. Εσύ θέλεις να βγάλεις ένα προϊόν κι όχι να παρέχεις μια υπηρεσία. Εδώ δεν παράγουμε προϊόντα.+-
Να καταλήξω. Για εμένα το πρόβλημα είναι ότι δε συζητάμε σχεδόν τίποτα πλέον. Α, άπτεται της πολιτικής. Τζιζ ... Πρώτα λύνεις αυτό σα λαός.
ΑΠΟ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΜΕΤΑΣΤΗΘΙ
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Stefan_holdyourlight
- Topic Author
- Offline
- Moderator
crocark wrote: Να καταλήξω. Για εμένα το πρόβλημα είναι ότι δε συζητάμε σχεδόν τίποτα πλέον. Α, άπτεται της πολιτικής. Τζιζ ... Πρώτα λύνεις αυτό σα λαός.
Αν είναι να περιμένουμε να λυθούν τα πολιτικά / οικονομικά προβλήματα της χώρας πριν επιχειρήσουμε οτιδήποτε, τότε θα καθόμαστε μία ζωή να πίνουμε καφέδες στης Αγ. Ειρήνης και να γκρινιάζουμε. Δεν νομίζω ότι ωφελεί κάπου αυτός ο φαύλος κύκλος και σίγουρα όχι στο πλαίσιο αυτού του forum.
Όλα τα reviews μου εδώ: rubberchickenreviews.tumblr.com/
Το Adventure μου, το παιδί μου: somepeaceofmindgame.blogspot.gr/
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- crocark
- Offline
- Adventure's Advocate
- Posts: 2929
Αν γκρινιάζουμε, θα γκρινιάζουμε γιατί αποτύχαμε ξανά. Μακάρι να πετύχεις σε ό,τι επιθυμείς προσωπικά, αλλά η γενική εικόνα θα είναι διάσπαρτη από αποτυχίες εσαεί. Γιατί συνεχίζουμε στον αιώνα τον άπαντα να αποτελούμε αγέλη κι όχι κοινωνία. Στο είπα να το προσέξεις. Δε μιλάω για πολιτικά - οικονομικά προβλήματα που θα λυθούν, καταλαβαίνω ότι εννοείς, από άλλους. Ούτως ή άλλως οι όποιοι άλλοι δε θέλουν καν να σου τα λύσουν.τότε θα καθόμαστε μία ζωή να πίνουμε καφέδες στης Αγ. Ειρήνης και να γκρινιάζουμε.
Αλίμονο! Εδώ; Εδώ μιλάμε τεχνικά αμιγώς. Είμαστε άνθρωποι με λυμένα τα άλλα μας όλα και μπορούμε να αφοσιωθούμε ευτυχώς στο δέντρο.και σίγουρα όχι στο πλαίσιο αυτού του forum.
Εν τω μεταξύ υπάρχουν μερικά εκτομμύρια φόρα και μπλογκς. Σε κανένα δε θα δεις πουθενά να λέει: όσοι δεν μπορέσατε να τα συζητήσετε αλλού και υπήρξατε εκεί off, ευπρόσδεκτοι εδώ.
Άσε που αν το καλοσκεφτείς το πρόβλημα είναι, σε αντίθεση με ό,τι μάθαμε (προσπάθα να βλέπεις τη γενική εικόνα), ότι στην πραγματικότητα ο φακός μας παραείναι ευρυγώνιος. Κλείσε κι άλλο το καρέ. Ίσως κάνοντάς το κουκίδα, μπορέσεις να πεις ότι, ναι, σ' αυτό "απειροελάχιστο τίποτα" που επέλεξα να κοιτάξω, όλα τα προβλήματα είναι λυμένα, ω, τι ευτυχία!
Επαναλαμβάνω. Ειλικρινά, μακάρι τα όνειρα σου να πραγματοποιηθούν
EDIT
Θα απευθυνθείς στην ξένη αγορά; Έχεις τον τρόπο εσύ ή οι συνεργάτες σου; Ναι τότε, μπορείς. Από εδώ φοβερά και τρομερά πράγματα μην περιμένεις. Εμείς εδώ στο advocate και όπου αλλού εντός των τειχών, θα εξαντλήσουμε την αυστηρότητά μας. Ξαφνικά, τα τύπου WEG γραφικά, επί παραδείγματι, θα είναι πραγματικά όμως απαρχαιωμένα. Θα έρθει η στιγμή που, ενώ για τους άλλους που τα χρησιμοποίησαν, υπήρξαμε ανεκτικοί, θα πούμε ότι ως εδώ και μη παρέκει. Αν θυμάμαι καλά ο μέσος όρος των βαθμολογιών για τις Συνωμοσίες έξω και κυρίως προς Αμερική ήταν καλύτερος από εδώ. Κάτι που μου θυμίζει, ναι, καλύτερα εδώ μην το κυκλοφορήσεις. Εδώ φτύνε για να σε υπολογίζουν.Μία ελληνική Wadjet Eye;
ΑΠΟ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΜΕΤΑΣΤΗΘΙ
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Fallen Angel
- Offline
- Homo Adventurous
Καταρχάς, να πω ότι ήδη υπάρχουν ελληνικές ομάδες ή/και εταιρείες που αναπτύσσουν παιχνίδια εν τω μέσω κρίσης, στην Ελλάδα του σήμερα, μπλα-μπλα-μπλα. Μερικές από αυτές ασχολούνται αποκλειστικά με adventures, κάποιες ασχολούνται part-time, μερικές υπάρχουν χρόνια και άλλες είναι ολοκαίνουριες. Συμπτωματικά μάλιστα, τις adventuro-devs σκοπεύουμε να τις παρουσιάσουμε μία-μία στο AdvAdv εντός των προσεχών εβδομάδων καθώς εμφανίζει μεγάλο ενδιαφέρον και για εμάς το θέμα. (φοβερή σύμπτωση το συγκεκριμένο thread, χαζοχαιρόμουν μόνη μου όταν το είδα)
Στο θέμα μας. Διαφωνώ πως δεν υπάρχει gaming κουλτούρα στην εποχή μας στην Ελλάδα. Δε θα επεκταθώ, όμως, καθώς δε νομίζω ότι μας ενδιαφέρει η ελληνική νοοτροπία στη συγκεκριμένη συζήτηση. Η Ελλάδα είναι ένα μικροσκοπικό ποσοστό (ούτε καν διψήφιο) στον παγκόσμιο χάρτη πωλήσεων, και ελάχιστα ενδιαφέρει όποιον ασχολείται με εξαγωγές. Στην προκειμένη, η αγορά στην οποία απευθυνόμαστε ως game devs είναι προφανώς η παγκόσμια (να 'ναι καλά η ψηφιακή διανομή που κράζουν μερικοί-μερικοί). Οπότε... τι μας νοιάζει η εγχώρια gaming νοοτροπία; Αυτό που μας νοιάζει και που δυστυχώς δεν υπάρχει στη χώρα μας συγκριτικά με το εξωτερικό είναι η σχετική κρατική υποστήριξη. Ωστόσο, και σε άλλες χώρες δεν υπήρχε και αναπτύχθηκε μόνο όταν ο κόσμος άρχισε να στρέφεται προς τα εκεί. Είναι μάλλον η γνωστή συζήτηση περί αυγού και κότας και ποιος πρέπει να κάνει την αρχή, ας μην την ξεκινήσουμε καλύτερα.
Διαφωνώ, επίσης, πως ένας δημιουργός πρέπει να αξιώνεται/περιμένει την υποστήριξη των συμπατριωτών του για να φτιάξει το παιχνίδι του. Θα σε στηρίξουν οι φίλοι σου, θα σε στηρίξουν όσοι συμμερίζονται το όραμά σου, θα σε στηρίξουν όσοι αγαπούν γενικώς το είδος και θεωρούν πως κάτι έχεις να προσφέρεις σε αυτό. Δε θα σε στηρίξουν όλοι (ειδικά οικονομικά!), και δε θα έπρεπε κιόλας imho. Δεν είναι θέμα μικρότητας, ζήλιας ή έλλειψης παιδείας, αλλά ούτε σε αυτή τη συζήτηση θα επεκταθώ τώρα. Αντίθετα, προτιμώ να εστιάσω στο γεγονός πως στην προκειμένη, μιας κι η γλώσσα που θα χρησιμοποιήσεις θα είναι (εικάζω με ασφάλεια) τα Αγγλικά, αυτοί που θα σε υποστηρίξουν θα είναι όλοι όσοι αγαπούν το genre. Απλώς πρέπει να τους πείσεις πως έχεις κάτι να προσφέρεις. Κι εδώ ξεκινούν τα δύσκολα.
Προτού προχωρήσω, να ξεκαθαρίσω κάτι βασικό: δε θέλω να σε αποπάρω, να σε προσβάλω ή να σε στεναχωρήσω με τίποτα από όσα γράφω. Οι προθέσεις μου είναι απόλυτα καλοπροαίρετες, πρόμις. ΜΑΚΑΡΙ να τα καταφέρεις και να ξεκινήσεις μια αντίστοιχη προσπάθεια. ΜΑΚΑΡΙ να την ολοκληρώσεις. Και ΜΑΚΑΡΙ να μην είναι πιξελωτή για να γουστάρω κι εγώ. lol
Θεωρώ πως οι προκλήσεις και οι δυσκολίες που θα αντιμετωπίσεις είναι εκείνες ενός αντίστοιχου φιλόδοξου indie game dev σε οποιοδήποτε σημείο του χάρτη:
<α> απευθύνεσαι σε μια τεράστια παγκόσμια αγορά με υπερπροσφορά τίτλων και ιδεών, όπου μάλιστα το αμιγώς adventuring κοινό είναι περιορισμένο και συνήθως γκρινιάρικο
<β> θέλεις να δουλέψεις το δικό σου παιχνίδι, αλλά στερείσαι των απαραίτητων τεχνικών γνώσεων ώστε να το φτιάξεις μόνος σου
<γ> δεν έχεις έτοιμα τα προς το ζην (νοίκια, παιδιά, φαγιά, ΔΕΗ, κ.λπ.) για να ασχοληθείς με το development αποκλειστικά για την πλάκα σου αλλά σε full-time basis
Με μοναδική ίσως εξαίρεση που αφορά εσένα ειδικά εδώ στην Ελλάδα:
<δ> η φορολογία στη χώρα μας είναι απαράδεκτα υψηλή για ελεύθερους επαγγελματίες
<α>
Κυκλοφορούν καθημερινά εκατοντάδες νέα παιχνίδια (έστω και μόνο στο STEAM) και οι επιλογές για τον αγοραστή είναι τόσες πολλές που συχνά σου ξεφεύγουν ορισμένες. Υπάρχουν, βέβαια, και κάποια παιχνίδια που ξεχωρίζουν και κάνουν «μπαμ» στον κόσμο αμέσως παρότι πρόκειται για ανεξάρτητες παραγωγές μικρού κεφαλαίου. Πόσα είναι αυτά, όμως; Φοβάμαι ελάχιστα. Και από αυτά τα ελάχιστα, πόσα είναι αμιγώς adventures; Ακόμη λιγότερα. Αλλά η ερώτηση που προκαλεί κλάματα είναι: για τι νούμερα πωλήσεων μιλάμε στα adventures;
Το Fran Bow (135.000 πωλήσεις στο STEAM) θεωρείται SUPER-DUPER-ΤΟΡ-SELLER για ανεξάρτητη παραγωγή. Μάλλον όμως αποτελεί την εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα. Το STASIS που γνωρίζουμε όλοι ως παιχνίδι πούλησε 29.000, ενώ το The Town of Light που συζητήθηκε πολύ λόγω της ιστορίας του πούλησε 16.200 αντίτυπα. Κι αυτά είναι τα success stories των ανεξάρτητων παραγωγών. Βλέπεις, ολόκληρο Shardlight βρίσκεται στις 3.000 πωλήσεις(!), ενώ αν μιλήσουμε για ακόμη πιο low-budget παραγωγές, τα νούμερα θα πέσουν αντίστοιχα: Nelly Cootalot (1.600), Demetrios (1.200), και από περίπου 500 μόνο όλα τα εξής: Barrow Hill Dark Path, Detective Hayseed - Hollywood, The Last Time, Burly Men at Sea, Lifestream - A Haunting Text Adventure, κ.ά. Οπότε, σε ένα απόλυτα ρεαλιστικό (και φιλόδοξο!) σενάριο όπου το παιχνίδι σου θα πουλήσει κάπου 500-1.000 αντίτυπα, πόσα χρήματα θα εισπράξεις; Κι από αυτά πόσα θα είναι τα καθαρά έσοδα (για κέρδη ούτε λόγος αν δεν είναι έτοιμο σε λίγους μήνες το παιχνίδι); Εύκολα μαθηματικά, δυσκολοχώνευτα όμως.
<β> + <γ>
Όλα σχεδόν τα παραδείγματα των adventures από indie devs που τα κατάφεραν και τελικά έφτιαξαν και μια δική τους (μικρή εταιρεία) ήταν από ανθρώπους που έφτιαξαν κάτι σχεδόν μόνοι τους αρχικά. Οι περισσότεροι αφιέρωσαν στην αρχή άπειρη προσωπική εργασία και αφοσιώθηκαν σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα για πολύ καιρό στο σκοπό τους, έπειτα έκαναν συνεργασίες με φίλους και ομοϊδεάτες για να καλύψουν τεχνικά κενά που οι ίδιοι είχαν (πχ σύνθεση μουσικής, δημιουργία animation) και στο τέλος άνοιξαν εταιρεία και άρχισαν να ασχολούνται σε full-time basis. Προσοχή: μιλάμε για adventures! Γιατί εταιρείες που φτιάχνουν γενικά εφαρμογές και παιχνίδια εντάσσονται σε άλλη κατηγορία.
Γνωρίζοντας, λοιπόν, πως σε μία μικρή αγορά όπως τα adventures δε θα δεις μάλλον πολλές πωλήσεις (τουλάχιστον μέχρι να ξεπουλήσεις το δημιούργημά σου σε κάποιο bundle), τι κάνεις; Η επιδότηση μέσω ΕΣΠΑ δε νομίζω πως αποτελεί λύση, καθώς (ι) άντε να σε στηρίξει για κάνα χρόνο, και (ιι) προαπαιτεί κεφάλαιο από εσένα. Τα crowdfunding σίγουρα θα ήταν μια λύση, αλλά υπάρχει κι εδώ το πρόβλημα της υπερπροσφοράς (πάνε πάρα πολλά άπατα πλέον), συν ότι πρέπει να έχεις να δείξεις κάτι αν όντως θέλεις να έχεις ελπίδα να πιάσεις κάποιο στόχο από την εκστρατεία. Πώς θα γίνει αυτό, όμως, αν δεν έχεις τις τεχνικές γνώσεις για να φτιάξεις έστω ένα δείγμα δύο οθονών;
<δ>
Καλό θα ήταν να φτιάξεις ένα αναλυτικό business plan με οικονομικά στοιχεία προτού κάνεις οτιδήποτε άλλο. Μάθε πόσα χρήματα χρειάζεσαι για έναρξη εταιρείας, πόσο θα φορολογείσαι ως ελεύθερος επαγγελματίας του χώρου, πού θα είναι η έδρα και τι θα σου στοιχίσει αυτό αρχικά, τι ποσοστό θα σου πάρει το STEAM/GOG/whatever, τι λειτουργικά έξοδα θα έχεις κάθε μήνα (χωρίς να έχεις έσοδα ακόμη), ποιος θα σου κρατάει τα βιβλία, κ.λπ. Είναι πιθανό (εφόσον μάλιστα θα εμπορεύεσαι ψηφιακό υλικό) να σε συμφέρει να μην έχεις εδώ την έδρα σου (βέβαια, έτσι χάνεις τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις). Είναι, επίσης, πιθανό, να μη σε συμφέρει να συστήσεις γενικά εταιρεία έως ότου τα πράγματα πάρουν το δρόμο τους και μπουν σε μια σειρά.
What I'm trying to say is: είναι λίγοι οι άνθρωποι που μπορούν (σχεδόν) single-handed να φτιάξουν ένα adventure. Ελάχιστοι πραγματικά. Εάν έχεις μια γαμάτη ιδέα για adventure, δεν αρκεί για να γίνεις professional game developer. Όπως δεν αρκεί αν απλώς ξέρεις προγραμματισμό, ή αν πιάνει το χέρι σου στο σχέδιο, ή αν έχεις φαντασία και σκαρφίζεσαι γαμάτους γρίφους στα καλά του καθουμένου. Δίχως κεφάλαιο και προσωπική (σχετική) εμπειρία δε νομίζω πως είναι βιώσιμο να στήσεις δική σου adventure dev εταιρεία και να αναζητήσεις χρηματοδότηση για να τη συντηρήσεις. ΑΛΛΑ. Πιθανά αν πρώτα φτιάξεις κάτι (αφιερώνοντας προσωπικό χρόνο και χρήμα) σε συνεργασία με φίλους και ομοϊδεάτες, και μετά ζητήσεις υποστήριξη και χρηματοδότηση από τον κόσμο / το ΕΣΠΑ / whatever, τότε ίσως να καταφέρεις να ασχοληθείς και επαγγελματικά full-time με το game development. Θεωρώ, πάντως, πως θέλει ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΗ υπομονή, επιμονή σε βάθος χρόνου, καθώς επίσης και προσωπικές θυσίες.
Εκτός, βέβαια, αν ακολουθήσεις το PLAN B και εργαστείς σε αντίστοιχη εταιρεία άλλου, όπου όλα γίνονται πιο απλά και εύκολα. Αλλά όχι εξίσου συναρπαστικά, προφανώς. Ή αν δεν επικεντρωθείς σε μια τόσο μικρή αγορά όπως τα adventures και ξεκινήσεις με κάτι πιο pop, όπως παζλάκια για κινητά πχ. Ή εκτός κι αν κάνω εντελώς-παντελώς λάθος σε όλα και είναι καλύτερα να δώσεις βάση σε κάποιον που δοκίμασε ήδη στην πράξη να κάνει το μεγάλο βήμα, οπότε και μπορεί να σου δώσει μια πιο εμπεριστατωμένη απάντηση. Δεν αργούν οι παρουσιάσεις, νομίζω πως θα σου φανούν έξτρα χρήσιμες. Θα προσθέσουμε οπωσδήποτε και σχετική ερώτηση στις μίνι συνεντεύξεις που θα περιλαμβάνονται στα άρθρα, εμπνευσμένη ειδικά από / για εσένα.
Άσχετο, αλλά με ιντρίγκαρες:
Ισχύει όντως αυτό; Γιατί στο Metacritic έχει Μ.Ο. 50% (κακό, δηλαδή) με περισσότερες αρνητικές από θετικές κριτικές.crocark wrote: [[...]Αν θυμάμαι καλά ο μέσος όρος των βαθμολογιών για τις Συνωμοσίες έξω και κυρίως προς Αμερική ήταν καλύτερος από εδώ. Κάτι που μου θυμίζει, ναι, καλύτερα εδώ μην το κυκλοφορήσεις.[...]
Nothing happens unless first a dream...
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Stefan_holdyourlight
- Topic Author
- Offline
- Moderator
Όλα τα reviews μου εδώ: rubberchickenreviews.tumblr.com/
Το Adventure μου, το παιδί μου: somepeaceofmindgame.blogspot.gr/
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- pornostars
- Offline
- Banned
- Posts: 322
Nothing keeps its promise
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- Fallen Angel
- Offline
- Homo Adventurous
Βέβαια, στα νούμερα δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις σε GOG ή άλλες πλατφόρμες, οπότε είναι μάλλον ενδεικτικά παρά απόλυτα. Point remains πως όταν ένα παιχνίδι έχει πουλήσει στο Steam 500 αντίτυπα, ακόμη κι αν συνολικά έχει πουλήσει 700 (γιατί δε νομίζω να είναι διαφορετική η αναλογία), και ακόμη κι αν το πουλάς στην εξωφρενική για τις μέρες μας τιμή των 15€, έχεις ΜΙΚΤΑ ΕΣΟΔΑ περίπου 10.500€. Συνολικά, για όλους τους μήνες που δουλεύεις το παιχνίδι! Βγάλε προμήθεια, βγάλε τραπεζικά έξοδα, βγάλε φόρους, βγάλε λειτουργικά έξοδα εταιρείας... μπήκες μέσα πριν καν αρχίσεις να προβληματίζεσαι τι μισθό θα έπρεπε να δίνεις στους συνεργάτες σου (πόσω μάλλον στον εαυτό σου).
Η πειρατεία νομίζω πως επηρεάζει περισσότερο τα «μεγάλα ή/και γνωστά» παιχνίδια που στοιχίζουν Χ λεφτάκια, παρά τις ανεξάρτητες άγνωστες παραγωγές που θα υποστηρίξουν οι adventurers με αγορά (έστω κι αν περιμένουν πρώτα να πέσει λίγο η ήδη χαμηλή συνήθως τιμή). Επίσης, πλέον υπάρχει και η λειτουργία family που σίγουρα θα καταπολεμήσει την πειρατεία γενικώς, αλλά μάλλον θα επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις των adventures.
Nothing happens unless first a dream...
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- pornostars
- Offline
- Banned
- Posts: 322
Fallen Angel wrote: Η πειρατεία νομίζω πως επηρεάζει περισσότερο τα «μεγάλα ή/και γνωστά» παιχνίδια που στοιχίζουν Χ λεφτάκια, παρά τις ανεξάρτητες άγνωστες παραγωγές που θα υποστηρίξουν οι adventurers με αγορά (έστω κι αν περιμένουν πρώτα να πέσει λίγο η ήδη χαμηλή συνήθως τιμή).
Δεν συμφωνώ. Εξαιρέσεις φυσικά υπάρχουν αλλά η πειρατεία καλά κρατεί ανεξαρτήτως genre. Φυσικά τα "μεγάλα" παιχνίδια είναι πιο επιρρεπή αλλά και τα μικρά δεν μένουν παραπονεμένα.
Nothing keeps its promise
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- mkllds
- Offline
- Futuristic Fedora
- Posts: 674
Για τις "Συνωμοσίες" θυμάμαι κι εγώ ότι είχε θαφτεί από κριτικές στο εξωτερικό και μάλιστα ένα από τα προβλήματα που ανέφεραν ήταν το speech το οποίο ήταν και λογικό αφού δεν νομίζω ότι όσοι έπαιρναν μέρος ήταν επαγγελματίες ηθοποιοί οι οποίοι είχαν ως μητρική γλώσσα τα Αγγλικά. Νομίζω ότι από τον εγχώριο τύπο αντιμετωπίστηκε πιο ευνοϊκά.
-"Πάνω στην άμμο την καυτή, γράφαμε τ' όνομα μας".
-Θεοδωράκης.
-Σεφέρης.
-Και τραγουδάει ο Σεφέρης.
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- GameLinguist
- Offline
- Adventurous Titan
pornostars wrote: Δεν συμφωνώ. Εξαιρέσεις φυσικά υπάρχουν αλλά η πειρατεία καλά κρατεί ανεξαρτήτως genre. Φυσικά τα "μεγάλα" παιχνίδια είναι πιο επιρρεπή αλλά και τα μικρά δεν μένουν παραπονεμένα.
Εννοείται πως η πειρατεία έχει κάνει σημαντική ζημιά στο χώρο. Όταν ακούνε γνωστοί ότι αγοράζω τα παιχνίδια, με κοιτούνε σαν χάνοι και η ατάκα είναι πάντα η ίδια: "Καλά χαζός είσαι; Τα torrents γιατί τα έχουμε;". Θυμάμαι ένα ξένα δημοσίευμα για τη μάστιγα της πειρατείας και η Ελλάδα φυσικά ήταν μέσα στην πρώτη πεντάδα για την Ευρώπη και νομίζω 2η στην αναλογία πληθυσμού... Θυμάμαι καποα στιγμή που είχα δει πάνω από 25.000 ενεργούς seeders στο BS5 και μάλιστα 3-4 μήνες μετά την κυκλοφορία του. Σίγουρα στους μεγάλους τίτλους οι αριθμοί είναι τρελοί, αλλά και στα adventures δεν πάμε παραπίσω.
"Όσο βαθιά και να θάψεις την αλήθεια,
αυτή έχει τον τρόπο να βγει στην επιφάνεια και να ανασάνει"
-- παροιμία των φάλαν // Το Σκήπτρο του Φοίνικα
GameLinguist: Because Language is a Game
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.
- pornostars
- Offline
- Banned
- Posts: 322
Συμφωνώ απολύτως με αυτά που γράφεις.
Κι εγώ τα αγοράζω, εννοείται.
Nothing keeps its promise
Please Σύνδεση or Create an account to join the conversation.